Historia

Chór Chłopięco-Męski Gregorianum założony został w 1986 roku przez Edwarda Jozajtisa, dyrygenta i pedagoga. Po śmierci założyciela opiekę nad chórem przejęło powstałe w 1989 r. Warszawskie Towarzystwo Chorałowe Gregorianum im. Edwarda Jozajtisa.  Obecnym zespołem, działającym od października 1994 r., kierują Berenika Jozajtis, absolwentka klasy dyrygowania prof. Henryka Wojnarowskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, oraz Leszek Kubiak, absolwent Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

Repertuar Gregorianum to przede wszystkim utwory muzyki sakralnej, począwszy od chorału gregoriańskiego po utwory kompozytorów współczesnych. Zespół koncertuje głównie w kościołach i salach koncertowych Warszawy, uczestniczył m.in. w cyklu koncertów organizowanych przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Brał też udział w wielu konkursach i festiwalach: Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Myślenicach (1997 – II miejsce, 1999 – wyróżnienie, 2005 – II miejsce), Międzynarodowym Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Pradze (2000 – II nagroda), Międzynarodowym Festiwalu Chórów Młodzieżowych w Rzeszowie (2004 – II i III miejsce w dwóch kategoriach). W roku 2016 zdobył Srebrny Dyplom na I Ogólnopolskim Konkursie Chóralnym Cantat Vivat, w roku 2017 otrzymał Grand Prix X Mazowieckiego Festiwalu Pieśni Religijnej i Patriotycznej w Górze Kalwarii, a w roku 2018 wywalczył Brązową Harfę Eola na Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu.

Zespół występował również za granicą: w 1999 r. na Festiwalu Europa Cantat – Junior II w Wolfenbuttel. W 2001 r. połączył udział w festiwalu Europa Cantat w Gandawie z tournee koncertowym po Belgii, zaś w 2004 r. uczestniczył w XXXII Międzynarodowym Kongresie Pueri Cantores w kolonii.

W skład chóru wchodzą głównie chłopcy z warszawskich szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, wybrani na drodze przesłuchań muzycznych, a także dorośli chórzyści związani z chórem od pierwszych lat jego działalności.

Chór Gregorianum często ma okazję uczestniczyć w ciekawych projektach muzycznych. W 2006 roku było to prawykonanie Requiem Szymona Kurakuranna na głos dziecięcy, chór żeński, męski, chłopięcy, skrzypce solo, flet  i gitarę z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej i perkusji. Utwór powstał w latach 1994-2000,  a kompozytor poświęcił go Brynhild Sigurthardóttir. To poruszające dzieło zawiera ogromny ładunek emocjonalny, nie pozostawiając słuchacza obojętnym.  W koncercie udział wzięli:  Joanna Hajduk – skrzypce, Marek Wroński – skrzypce, Tomasz Kania – gitara elektryczna, Urszula Janik – flet poprzeczny, Barbara Skoczyńska, Krzysztof Jedlewski – instrumenty perkusyjne, Urszula Borzym – głos dziewczęcy, Chór Kameralny COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Chłopięco-Męski GREGORIANUM, Orkiestra PSM II st. nr 3 w Warszawie im. Grażyny Bacewicz. Koncert poprowadził Andrzej Borzym, który był bliskim przyjacielem kompozytora.

powstanieW 2012 roku zespół brał czynny udział w obchodach 68. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego na warszawskiej Woli dając koncert piosenek patriotycznych „Pałacyk Michla, Żytnia, Wola”, który odbył się na ul. Karolkowej 49, w miejscu poświęconym pamięci rozstrzelanych przez Niemców 6 sierpnia 1944 r. redemptorystów i harcerzy „Szarych Szeregów” hufców-rojów „Giewont”  i  „Giermkowie Wolności” pełniących ofiarnie służbę w okresie okupacji i Powstania Warszawskiego.

35648061_2148557512047241_82318562965848064_n

W roku 2018 wziął udział w cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego” organizowanym przez  Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW.

Na koncercie wystąpili: Joanna Radziszewska – sopran, Rafał Tomkiewicz – kontratenor, Krzysztof Michalski – tenor, Marcin Wróbel – bas, krakowskie zespoły OCTAVA ensemble i Collegium Copernicus oraz warszawski Chór Chłopięcy Gregorianum, przygotowany i kierowany przez Berenikę Jozajtis. Wykonano cztery kantaty Lipskiego Kantora: BWV 22 „Jesus nahm zu sich die Zwölfe”, BWV 159 „Sehet, wir geh’n hinauf gen Jerusalem”, BWV 163 „Nur jedem das Seine!”, BWV 166 „Wo gehest du hin?”, zaś całość poprowadził Zygmunt Magiera. Koncert odbył się w Auditiorium Maximum UW, 10 czerwca 2018 r., o godz. 18:00.